Každý národ se rád pochlubí historií a umem svých předků. Jedním z odvětví, které od konce 19.století posunulo Čechy mezi jedny z nejlepších v Evropě, byla výroba jízdních kol a s tím spojený zájem o nový druh sportu – cyklistiku.
Počátky výroby velocipédů a jejich komponentů nastali ve druhé polovině 19.století ( Pierre Michaux, Madison, tzv.kostitřasy). Do Čech se tyto nové vymoženosti techniky dostávali většinou z Anglie, Francie, Německa, Austrie. Jedni z velkých průkopníků a později i výrobců vysokých kol byli Jan a Josef Kohoutovi ( Josef vyhrál v roce 1882 ve Vídni závod na jednu míli ), dále pan Augustin Vondřich, Václav Laurin a Václav Klement.
Nové možnosti aktivního pohybu dávali do té doby mnohým neznámým lidem křídla. Vznikali velké i malé firmy, továrny, které se zabývali výrobou a opravami jízdních kol.
Po nástupu vysokých kol na přelomu roku 1900 začala výroba kol nízkých, kterým se říkalo bezpečíky ( r.1878, safety = bezpečný ). Téměř okamžitě docházelo k vylepšování stavu kol a doplňování na tu dobu technických vymožeností ( E.Sachs, volnoběžka, později protišlap, F.Bowden, axiální brzdy, J.Dunlop a E.Michelin, pneumatiky, duše ).
Z nejznámějších firem v Čechách nelze nejmenovat Premiér a.s. závod Cheb, AVON Augustin Vondřich Praha, Achilles Horní Police, ELITE, po přejmenování ES – KA Cheb, Zbrojovka Brno, Stadion Rakovník, Tripol a Tudor Rokycany, ČZ Strakonice, Velamos Sobotín, FKZ ve Zlatých Horách, Autfit Praha ( kola Ahoj, Ogar ), MAS, Baťa Zlín, Egon Jokl Brno, Terra Varnsdorf, Josef Buriánek a Fr.Kirchmann Plzeň, Moric Arndt Čenkov, Jaroslav Pichner, kola Šumava Klatovy, František Štantejský a Antonín Perič Praha, LaS Skuteč, Fr.Halíř Jičín, Vojtěch Kulhánek a Ant.Veselka Hradec Králové, Vilém Michl Slaný, kola a moto Orion, J.Křivánek Brno (kola Praga a motokolo Jules), J.Hanousek Praha aj.
Kromě velkých výrobců bylo údajně přes 3.500 malých živnostníků, sestavovatelů a opravářů jízdních kol. V jižních Čechách, v Písku mezi ně patřili p.Kumst, p.Benda, p.Krása, p.Huleš, v Protivíně p.Rychlý, ve Vodňanech p.Štampach, p.Slavík, v Soběslavi p.Lintner Miroslav, v Č.Budějovicích p.Marek, p.Kroutl, p.Čížek, p.Popela, p.Beneš, v Opařanech p.Hořejší.
V poválečném období došlo k likvidaci a centralizaci velo firem pod národní správy. Při těchto vzpomínkách je cyklistickým fandům, bývalým závodníkům doopravdy smutno. Vlivem celospolečenských změn, centralizmem, demagogií, ale i osobními ambicemi došlo k rozbití fungujících továren vyrábějících jízdní kola. Následně chamtivost lidí po roce 1989 úplně vymazala ze světa cyklistiky to, co za léta neustálých strukturálních změn z bývalé éry zůstalo. Celosvětově uznávaná jízdní kola Favorit Rokycany, Eska Cheb a Stadion Rakovník jsou minulostí. Zůstali jenom ruiny a vzpomínky. A právě v těchto podnicích se využíval nashromážděný um našich předků z minulé výroby kol Tripol a Tudor Rokycany, Premiér a ES-KA Cheb i Stadion Rakovník.
Na historii starých poctivých českých kol navázali i písečtí velocipedisté. Po několika sólo jízdách nadšenců došlo v roce 2007 k obnovení činnosti Klubu velocipedistů při příležitosti 120 – tého výročí jeho založení ( ustanovující schůze byla dne 11.8.1887, prvním předsedou spolku se stal pan Augustin Reiner). Obnovený klub začíná své akce v Palackého sadech před Reinerů, snaží se o dochování historie českých jízdních kol včetně dobového oblečení. Výjezdy na kolech jsou situovány do nádherné přírody píseckých hor a okolních vesniček bývalého Prácheňského kraje.
Vyzýváme všechny lidičky, kteří se chtějí zbavit starého prvorepublikového jízdního kola. Než tak uděláte, oslovte pokračovatele historie, poraďte se s nimi, nebo zajděte do muzea.
Mělo by býti naší povinností hodnoty udržovati a ve svých jednáních se k nim navraceti.
Jízdní kolo bylo a zůstane předchůdcem motorizmu.
Velu zdar !