obr_top

Jízdní kola Achilles

achilles_stitek
Blatníkový štítek

Firmu založili 16.5.1894 v Žandově pánové Antonín Schneider, Václav John, a František Hruška jako dílnu pro opravy velocipédů. Díky kvalitní práci a velké poptávce po novém technickém zázraku té doby postavili v roce 1896 v Horní Polici novou továrnu a zahájili plnou výrobu jízdních kol. Již požívali název Achilles Schneider spol.sro Horní Politz.

Jejich předválečný katalog obsahoval 25 různých modelů. Kola pánská, dámská, dětská, pro hochy i dívky, sportovní, víkendová pro dva, speciální (poštovní), cestovní, kola pro obchodníky i přívěsné vozíky. Důležitým mezníkem ve výrobě byl rok 1904, kdy byl sestavený motocykl Achilles 350.

V roce 1914 se v továrně vyrábělo 100 jízdních kol denně, dále komponenty a řetězové motory, sedla se vyráběla v Assmannových závodech v Horní Polici, později přemístěných do Jedlce. Firma založila cyklistický klub, který každoročně pořádal závody na jízdních kolech v délce 200 km.

achilles_plakat
Reklamní plakát

Po první světové válce rozšířili výrobu o kola krasojezdecká, taky s tří rychlostní mechanickou planetovou převodovkou dodávanou od firmy Adler. Některé typy kol měli i odpružení přední vidlice, nebo zadní náboj dvou i tří rychlostní. Reklama byla využita na štítcích, zvoncích, brašničkách na nářadí, znak na předním blatníku,sedla od firmy Assmann.

Elegantní a luxusní kola měla na rámu a přední vidlici vyleptaný nápis Achilles. Ve třicátých létech byla k Achillesu připojena firma Assmann v Jedlce u Děčína, dále Agon v Loučné u Šumperka a firma ze Slezska. Taky se vyráběla kola se štítkem Merkur.

V r.1934-1940 se v továrně vyráběl malý motocykl Achilles – Sachs. Za válečného období až do konce druhé světové války závod Achilles prováděl výrobu podvozků pro děla a taky jízdní kola pro německou armádu. V poválečném období přešla firma pod národní správu Zbrojovky Brno a postihnul jí stejný osud jako všechny firmy s německým kapitálem. Výroba jízdních kol Achilles byla ukončena v roce 1953 a většina zaměstnanců přešla do žandovského závodu Atmos.


Zobrazit fotogalerii výrobce
ornament