obr_top

Jízdní kola MAS a Baťa

bata_stitek
Štítek Baťa Zlín

Úspěšný podnikatel ve výrobě obuvi, šicích strojů a dalších odvětví průmyslu plně pochopil velký zájem svých zaměstnanců o výrobu a prodej lidového jízdního kola. V té době se vyráběla cestovní kola s jednotrubkovým rámem, většinou o průměru 33 mm.

Jedním z výrobců, který plnou trubku v sestavě rámu jízdního kola nahradil dvěmi slabšími trubkami byl německý výrobce Opel. Tyto kola se vyráběla pod označením Doppelstabil. Jízdní kola MAS (Moravská akciová společnost) však měla celý rám (štangli i obě boční trubky vedoucí ke středovému uložení) sestavený v dvoutrubkovém provedení oproti kolům Opel, který rámovou trubku vedoucí od sedla ke středovému uložení ponechal v klasickém jednotrubkovém provedení. Co vedlo pana Baťu a techniky k výrobě dvoutrubkového rámu?

Pravděpodobně úspora materiálu, nechci polemizovati o kvalitě, ale kola byla na tu dobu nejlevnější ze všech nabízených na českém trhu. Promyšlenost kroků velkopodnikatele pana Bati vždy vedla k úspoře materiálu a tím k dosažení většího zisku z výroby. Tato lidová kola se vyráběla v pánském i dámském provedení za lidovou cenu, aby byla dostupná co nejširší vrstvě zaměstnanců i dalších zájemců v ceně kolem 500-600 Kč.

Výroba započala někdy kolem roku 1934-1935 v prostorách továren ve Zlíně, protože již ke konci čtyřicátých let se na trh dostali jízdní kola klasického provedení jednotrubkového rámu se štítkem na krku kola a nápisem Baťa na trubce vedoucí od krku ke středovému uložení.

Kromě výše zmíněné reklamy na kolech ještě i sedla měla označení firmy Baťa. Konec výroby těchto jízdních kol nastal nástupem války a již se neobnovil.


ornament