obr_top

ES–KA Cheb

eska_stitek
Štítek ES-KA

Pravděpodobně rozmach výroby vysokých kol ( kostitřasů ) v průkopnické firmě Premiér, a.s. (do r.1899-1900 vyrobeno 2532 ks kol) vedlo dva nerozlučné přátele pány Ambrose Swětlika z Opavy a Heinricha Kastrupa z Německa v r.1910- 1911 k založení vlastní továrny pod názvem Elite, kterou později v r.1914 přejmenovali na ES-KA a.s. (první písmena obou zakladatelů).

Stoupající poptávka rozšiřovala výrobu jízdních kol a tak již v r.1914 továrna ES-KA svojí produkcí předstihla sousední Premiér. Díky těmto konkurenčním tlakům a technickému rozmachu dochází k zavádění nových doplňkových výrob (dětské kočárky Premiér a obě soupeřící firmy zavádí výrobu motocyklů, motokol, ES-KA Mofa s motorem Sachs). Po první světové válce stoupá výroba všech výše uvedených technických vymožeností této doby. Aby bylo možné pokrýt poptávku a získat si nové trhy, tak oba chebští podnikatelé společně s panem Františkem Heringem v r.1922 zakládají nový montážní závod v Rokycanech pod názvem Tripol H. Tady se montují kola ze součástek vyráběných a dodávaných Es-Kou. Po určitých neshodách dochází k rozpadu, ale díky nové smlouvě pokračuje kompletace kol Tripol ze součástek vyráběných v Chebu (zakladatelé H.Kastrup a A.Swětlik umřeli v r.1930 resp.1932, otěže firmy v Chebu i v Rokycanech převzali Swětlik ml a p.Kastrupová).

eska_stitek2
Štítek ES-KA Kastrup-Swetlik

Největší rozmach výroby jízdních kol je zaznamenaný v létech 1930 až 1940. Do této doby továrna ES-KA vyráběla jízdní kola v různých provedeních, pánská, dámská, pro mládež, chlapecká i dívčí, krasojezdecká, dětská, dopravní dvoukolky, přívěsné vozíky ke kolům, zesílená pánská, sportovní kola s balonovými plášti, závodní na dráhu i silnici, ale taky v provedení roadster, nebo s dvou-tří rychlostními zadními náboji kol. Dle daného roku výroby byla kola niklovaná, nebo chromovaná, taky v barevném provedení. Kromě štítku na krku jízdního kola byla značka ES-KA použita i na zvonku, sedle a některé typy měli gravirování na trubce rámové konstrukce, byly značeny všechny vyráběné komponenty. Za 25 let činnosti od vzniku druhé chebské továrny bylo vyrobeno přes půl milionu jízdních kol.

eska_prospekt
Prospekt ES-KA závody

Kromě klasického označení na štítcích kol ES-KA se setkáme i s názvy Iris, Hubertus, Helix, Tatra, Stabil, Paloma, Apollo, Mignon, Dagmar, Stella, Kompakt, Cyklop Cycles, Mars a jiné.

Válečná léta znamenají stagnaci kolařské a motocyklové výroby a po válce továrny s německým kapitálem (ES-KA, Premiér) byly sloučeny pod národní správu. V září 1947 se stává správcem Česká Zbrojovka Strakonice, ale od 1.1.1950 je Eska osamostatněna a továrna Premiér se stává její součástí. V r.1953 se z Esky vyčleňuje Favorit Rokycany, ale již v r.1958 je opět pod n.p.Eska Cheb. Po dalších reorganizacích čs.veloprůmyslu byl v r.1958 n.p.Eska Cheb tvořen základním závodem v Chebu, bývalou továrnou Premiér, provozem v Plesné, technickým závodem v Chebu-Hájích a závodem Favorit Rokycany.

V poválečné době byla Eska významným výrobcem, vývozcem jízdních kol do celé Evropy, části Asie, Afriky i Latinské Ameriky a získávala ocenění v různých sportovních soutěžích.

Bohužel chamtivost a nedůslednost nových mocipánů po r.1989 způsobila zánik obou chebských továren a dnes z více než stoleté historie a tradice výroby jízdních kol Premier a Eska zůstali jenom vzpomínky a ruiny.


Zobrazit fotogalerii výrobce
ornament