Pravděpodobně rozmach výroby vysokých kol ( kostitřasů ) v průkopnické firmě Premiér, a.s. (do r.1899-1900 vyrobeno 2532 ks kol) vedlo dva nerozlučné přátele pány Ambrose Swětlika z Opavy a Heinricha Kastrupa z Německa v r.1910- 1911 k založení vlastní továrny pod názvem Elite, kterou později v r.1914 přejmenovali na ES-KA a.s. (první písmena obou zakladatelů).
Stoupající poptávka rozšiřovala výrobu jízdních kol a tak již v r.1914 továrna ES-KA svojí produkcí předstihla sousední Premiér. Díky těmto konkurenčním tlakům a technickému rozmachu dochází k zavádění nových doplňkových výrob (dětské kočárky Premiér a obě soupeřící firmy zavádí výrobu motocyklů, motokol, ES-KA Mofa s motorem Sachs). Po první světové válce stoupá výroba všech výše uvedených technických vymožeností této doby. Aby bylo možné pokrýt poptávku a získat si nové trhy, tak oba chebští podnikatelé společně s panem Františkem Heringem v r.1922 zakládají nový montážní závod v Rokycanech pod názvem Tripol H. Tady se montují kola ze součástek vyráběných a dodávaných Es-Kou. Po určitých neshodách dochází k rozpadu, ale díky nové smlouvě pokračuje kompletace kol Tripol ze součástek vyráběných v Chebu (zakladatelé H.Kastrup a A.Swětlik umřeli v r.1930 resp.1932, otěže firmy v Chebu i v Rokycanech převzali Swětlik ml a p.Kastrupová).
Největší rozmach výroby jízdních kol je zaznamenaný v létech 1930 až 1940. Do této doby továrna ES-KA vyráběla jízdní kola v různých provedeních, pánská, dámská, pro mládež, chlapecká i dívčí, krasojezdecká, dětská, dopravní dvoukolky, přívěsné vozíky ke kolům, zesílená pánská, sportovní kola s balonovými plášti, závodní na dráhu i silnici, ale taky v provedení roadster, nebo s dvou-tří rychlostními zadními náboji kol. Dle daného roku výroby byla kola niklovaná, nebo chromovaná, taky v barevném provedení. Kromě štítku na krku jízdního kola byla značka ES-KA použita i na zvonku, sedle a některé typy měli gravirování na trubce rámové konstrukce, byly značeny všechny vyráběné komponenty. Za 25 let činnosti od vzniku druhé chebské továrny bylo vyrobeno přes půl milionu jízdních kol.
Kromě klasického označení na štítcích kol ES-KA se setkáme i s názvy Iris, Hubertus, Helix, Tatra, Stabil, Paloma, Apollo, Mignon, Dagmar, Stella, Kompakt, Cyklop Cycles, Mars a jiné.
Válečná léta znamenají stagnaci kolařské a motocyklové výroby a po válce továrny s německým kapitálem (ES-KA, Premiér) byly sloučeny pod národní správu. V září 1947 se stává správcem Česká Zbrojovka Strakonice, ale od 1.1.1950 je Eska osamostatněna a továrna Premiér se stává její součástí. V r.1953 se z Esky vyčleňuje Favorit Rokycany, ale již v r.1958 je opět pod n.p.Eska Cheb. Po dalších reorganizacích čs.veloprůmyslu byl v r.1958 n.p.Eska Cheb tvořen základním závodem v Chebu, bývalou továrnou Premiér, provozem v Plesné, technickým závodem v Chebu-Hájích a závodem Favorit Rokycany.
V poválečné době byla Eska významným výrobcem, vývozcem jízdních kol do celé Evropy, části Asie, Afriky i Latinské Ameriky a získávala ocenění v různých sportovních soutěžích.
Bohužel chamtivost a nedůslednost nových mocipánů po r.1989 způsobila zánik obou chebských továren a dnes z více než stoleté historie a tradice výroby jízdních kol Premier a Eska zůstali jenom vzpomínky a ruiny.