obr_top

Antonín Perič

peric_stitek
Štítek Antonín Perič

Narodil se r.1896 v Praze v rodině obchodníka. Od mládí se věnoval cyklistice a ve dvacátých a třicátých létech minulého století byl 6x mistrem ČSR v různých disciplínách. V roce 1924 a 1928 se zúčastnil olympijských her a byl spoluzakladatelem závodu Praha - K.Vary - Praha.

Po skončení aktivní činnosti trénoval československou reprezentaci, taky byl funkcionářem svazu cyklistiky ale hlavně konstruktérem.

V roce 1933 si v Karlíně (Pernerova ulice) otevřel dílnu. Tady zúročoval jezdecké zkušenosti při stavbě závodních kol, rámů, tzv.Peričovky. Na jízdním kole podnikal obchodní cesty do Itálie i Francie. Seznámil se s Tilliem Campagnolem, začal montovat francouzské přehazovačky Simplex. Jako jeden z prvních nahradil balónové pneumatiky galuskami. Ke stavbě závodních rámů používal anglické trubky Reynolds 531, které přežili dobu a na svém kole je používal i legendární Eddy Mercx. Taky používal komponenty Důrkopp a BSA. Později mu v dílně pomáhal syn Milan (aktivní závodník) výrobou doplňků (představce, řidítka, sedlovky a převodníky s označením Miller).

Antonín Perič stavěl rámy i kola na míru. Modrobílá metalíza se štítkem A.Perič Cycles Prague si získala oblibu i úspěchy na dráze i na silnici. Jan Veselý na něm vyhrál Závod míru a Jiří Daler měl úspěchy na dráze.

Po převratu v roce 1948 mu byla dílna znárodněna. Jako řadový zaměstnanec pracoval do svých pětasedmdesáti let, aby mohl mít nárok na penzi. V roce 1951 byl odvolaný z vedení reprezentace, zatrpknul a uchýlil se do ústraní. Komunikoval jen s nejbližšími přáteli.

Jeho kola jsou ozdobou mnoha muzeí a soukromých sbírek včetně Národně technického muzea v Praze. Zemřel v roce 1980.

Díky jeho přátelům se podařilo dochovat zakázkovou knihu, kde si pan Antonín Perič vlastnoručně inkoustovou tužkou a věčně špinavou rukou psal a vedl záznamy o každém kole i jeho majitelích pro které tyto kola, nebo jenom rámy stavěl.


ornament