obr_top

Premiér Works a.s. Praha, závod Cheb

premier_stitek
Štítek Premiér

Založení firmy se datuje v r.1875 jako Premiér Cycle Co Ltd. z Coventry City majitelů p.Hillmana, Herberta a Coopera. Sesterská společnost pod názvem Premiér Works byla založena v Chebu v r.1891. Začínalo se montáží anglických komponentů dovážených z mateřského podniku do finálního výrobku a tím bylo sestavení vysokého kola. Přesné údaje nejsou, ale odhadem se jednalo o několik set velocipédů ročně. K rozmachu výroby dochází v 80 až 90-tých letech při výrobě nízkých kol, tzv.bezpečíků (z anglického safety = bezpečný). V r.1892-1893 bylo vyrobeno 621 kusů kol (rok začínal v červenci a končil v červnu). Na přelomu roku 1900 to již bylo 2.532 jízdních kol Premiér. Tento počet až do vypuknutí 1.světové války narostl na 20.400 kusů Premierů.

premier_stred
Střed Premiér

Tento rozmach, ale hlavně poptávka po dalších kolech způsobila odchod dvou zaměstnanců, páni Heinrich Kastrup Německa a Ambros Swětlik Opavy vytvářejí v r.1910-1911 novou konkurenční firmu v Chebu pod názvem Elite. Tato továrna v r.1914 již pod novým názvem ES-KA předstihla vyrobeným počtem 21.200 kusů jízdních kol průkopnický Premiér. Proto se hledají nové možnosti výroby a tím byla doplňková výroba dětských kočárků, motorových kol a motocyklů, které potvrdily pevné místo značky Premiér na českém trhu. (úspěch měla pánská i dámská motorová kola s motorem Fichtel & Sachs a odpruženou přední vidlicí, ale taky motocykly Premiér s vlastními vynikajícími motory ve vyšších kubaturách).

V roce 1921 byl celý podnik přeměněný na domácí akciovou společnost. Výroba jízdních kol byla v této době díky konkurenčním tlakům pestrá. Vyráběla se jízdní kola pánská, dámská, chlapecká, pro dívky v různých provedeních (standart, cestovní, niklované, chromované, polozávodní i závodní light, kterých váha byla úžasných 8,3 kg).

Součástí výroby byla i kola s odpružením přední i zadní vidlice, kola s mechanickou třístupňovou planetovou převodovkou dodávanou od firmy Adler, nebo ve třicátých létech s dvou a tří stupňovým převodem v zadním náboji kola. Sortiment výroby doplňovala kola užitková, dopravní včetně přívěsných vozíků a v omezené míře i kola vojenská. Že to byly kola vynikající úrovně je doloženo dopisem pana H.Partena ze Zákup u České Lípy, který na cestovním polozávodním kole Premiér objel 14 států v Evropě a ujel 21.000 km bez poruchy.

Reklama se značkou Premiér Works byla použita leptaným nápisem na rámu, dále na sedlech, štítcích, brašničkách na nářadí, převodnících a blatníkových znacích předního i zadního kola. Podle provedení jednotlivých kol se požívali ráfky 26 a 28 palců, taky balonové pláště, nebo kapkovité blatníky. Součástí výroby byly i tandemová kola pro pány, nebo pro pána a dámu.

V létech 1936-1937 byla roční kapacita vyráběných kol přes 60.000 kusů a od začátku bylo vyrobeno přes půl milionu kol Premiér.

Kromě známého štítku Premiér Works se vyráběla i kola s označením štítků Omega, Slavia, Britannia, Ekonom, Imperiál, Duna, Komfort, Kohínoor, Superlight, Champion, Atlantik, Karpathia, Postilión, Stella, Drak, Mars, Sun, Mowe, Juno, Montblanc, Skaut, Tribuna, Aczel.

Po válce se rozběhla výroba dětských kočárků a dětských kol. V roce 1947 firmu Premiér převzala do správy Česká Zbrojovka Strakonice a o rok později po znárodnění byla součástí n.p.Eska Cheb. Výroba kol Premiér postupně zanikla a dnes zůstali jen ruiny a vzpomínky na nejstaršího průkopníka výroby jízdních kol v českých zemích.


Zobrazit fotogalerii výrobce
ornament