Založili jej bratří Heinzové v Petrově nad Děsnou, dnes součástí obce Sobotín poměrně pozdě, až v roce 1930 v bývalých prostorách bratří Kleinů. Továrna zahrnovala vysokou pec, válcovnu, mostárnu, slévárnu a výrobu hospodářských strojů. Kolaps firmy Kleinů dokonala povodeň v r.1927 a došlo k jejímu plnému zrušení. Bratří Heinzové již v té době provozovali dílnu v Šumperku.
V nové továrně jejich počáteční výroba činila 30 ks jízdních kol za den, do války vrostla na 150 ks. Značný podíl představovala produkce volnoběžek, která byla dobrým exportním artiklem, protože byla zaměnitelná s volnoběžkou Torpedo firmy Fichtel & Sachs. Jejich produkce těsně před válkou narostla na 150.000 kusů za rok. Dle dochovaného katalogu z r.1937 Velamos-závody Heinz a spol. ochranná známka HC bylo produkcí firmy výroba kompletních rámů a součástek pro jízdní kola (řidítka a jejich držátka, brzdy, zvonky trilkové jedno i dvou zvučné s označením Velo, ale i nápisem pro jiné firmy, zvonky předního kola, el.osvětlení Hackel, Assman, Reimann, dynamo Gabindus, reflektory a karbidové svítilny Joro, volnoběžky Velamos, středová uložení s převodníky Velamos, Velamos Speciál, Velamos Radiál, štítky kol a další velo díly). Kooperovali s firmami Assman, Reimann, Hackel, Eska, Achilles, Stadion, Premiér, Čs.Zbrojovka Brno, Fuchs, Styria, BSA, Goricke, Zbrojovka-Steyr, Astoria, Komet, Durex.
Vyráběla se kompletní jízdní kola cestovní v pánském i dámském provedení, dále závodní s označením Rex, polozávodní ZS i chlapecká pod názvem Pikolo a zesílená kola strong.
Kromě tradičního označení Velamos a Velamos Speciál patří k jejich výrobkům i kola se štítky Solo (včetně provedení strong a balonových plášťů), dále Nero, Ventus, Ada, Union, Velamos ZS, Velamos Rex, Velamos Radial, Pikolo a Ideal. Během války se celá výroba podřídila válečnému diktátu, ve fabrice pracovalo 500 zaměstnanců. V poválečném období se všechny továrny s německým kapitálem dostali pod národní správu. Postupně docházelo k centralizaci a vytvoření třech hlavních velo podniků : Stadion, Velamos, Eska, Favorit (který střídavě patřil pod ČZ Strakonice a Esku Cheb).
Závod Velamos byl po znárodnění tvořený podniky v Petrově nad Děsnou, Loučné nad Děsnou s provozovnou v Rejhoticích, závodem FZK Zlaté Hory ve Slezsku, v Náměšti nad Oslavou (původní dílna Hynka Uhera a závodem LaS ve Skutči